3 gode råd til at skrive pressemeddelelser

I de sidste årtier har medierne ændret sig drastisk, hvilket betyder, at den PR tilgang, som er arbejdet ud fra i årevis, ikke længere er opskriften på succes. Pressemeddelelser har været nødt til at tilpasse sig på mange måder i sin rejse fra en simpel papirversion til nutidens sociale medieudgivelse, som er socialt delbar og synlighed for søgemaskiner.

For at skrive en god Pressemeddelelse er man derfor nødt til at forstå, hvilke praksis fra fortiden, der stadig er meget anvendelig i dag, samt relevante nye aspekter, man skal beskæftige sig med udgivelsens digitale succes. Derfor har vi samlet en guide med 3 gode råd til at opnå dette.

1. Hav nyhedsværdi

At have en relevant nyhed eller officiel meddelelse er udgangspunktet for enhver pressemeddelelse. For at få din besked predt gennem et medieudbud, skal reporteren eller redaktøren føle, at din historie virkelig er relevant og nyhedsværdig og en god ide at dække. Dette betyder, at det bredere emne skal være i overensstemmelse med publikationens redaktionelle sjæl og interesserne for det publikum, den serverer.

Journalister bliver frustrerede over at få for mange udgivelser, der ikke er relevante for deres arbejde, og efter et stykke tid klikker de på hver udgivelse, du sender, og lægger den direkte i papirkurven uden at læse et ord af den. Sørg derfor altid for at komme med en interessant historie, der er relevant og nyhedsværdi.

2. Inspirer læseren

En nyhedsværdig historie, der præsenteres på en uaktuel måde, får sandsynligvis ikke en redaktørs opmærksomhed. Hvis du tænker over, hvor mange pressemeddelelser, som journalister modtager hver dag, er det let at konkludere, at de også har brug for at blive inspireret. Så udover at din historie skal være relevant og nyhedsværdig, kan det at præsentere den på en visuelt overbevisende måde og skrevet med en artikellignende fornemmelse overbevise en redaktør om historiens fortjeneste.

En god overskrift og iøjnefaldende emnelinje er også nøglen. Hvis du ikke fanger læserens opmærksomhed med overskriften, klikker de bare lige forbi din udgivelse. Ud over at gøre din nøglebudskab inspirerende, er det vigtigt for PR-fagfolk at forstå, hvordan pressemeddelelser kan passe ind i det store skift af nyheder mod sociale medier i de senere år. Mange journalister både forbruger og distribuerer på deres sociale platforme, så at nå dem via sociale medier er blevet vigtigere end nogensinde.

3. Gør det personligt

Tilføjelse af citater til din pressemeddelelse kan hjælpe en redaktør med at bringe et stykke til live. Et citat giver indtryk af, at en artikel er resultatet af en samtale, der giver en gnist og spontanitet til en besked. Når du inkluderer citater, der er korte og personlige, gør du det let for en reporter at konvertere din besked til et stykke fortjent medie. Citater giver derved en utrolig nuance i en historie og sikrer, at nøglebudskabet, når de præsenteres fra et personligt perspektiv, kan blive endnu mere magtfuldt.

Et citat skal være informativt, men alligevel kortfattet. To til tre sætninger højst. Hvis du er nødt til at tage en ånde, mens du læser nogen del af en pressemeddelelse, kan du være sikker på, at du mister de fleste læsere. Det anbefales, at du kommer til din pointe, forstærker den meddelelse, du vil have, at læseren skal huske og gøre det overbevisende, men ikke absurd. Forklar i stedet, hvorfor det nye produkt, meddelelse eller forskning er vigtigt nok til at berettige en pressemeddelelse.