Sådan bruger du minerva modellen i dit erhverv

Der findes utroligt mange erhvervsdrivende derude som ikke rigtigt kan identificere deres kunders behov, om det er fordi de ikke har kendskab til deres eget produkt og hvor det hører til, eller om det har noget med målgruppen at gøre er ikke til at sige – men her kan minerva modellen i høj grad være med til at spare både tid- og kræfter på den længere bane. 

Hvad er minerva modellen?

Hvis ikke lige minerva modellen er noget du mener at have hørt før, så frygt ej, det er ikke en af de mest komplekse modeller at sætte sig ind i, den er dog virkelig god altid at have i baghånden.

Minerva modellen inddeler forskellige type mennesker i et koordinatsystem og viser hvor stor del af befolkningen der som regelt er i den pågældende \’kasse\’. Det kan i høj grad være med til at give sælgere et indblik og hvilke taktiker der virker, og hvilke der ikke gør. Ved at kende sin målgruppes behov før man tager kontakt, har man meget nemmere ved at lægge en tone fra start, som garanteret godt kunne føre til et salg på den længere bane.

Minerva modellen – også et godt HR værktøj

Minerva modellen kan ikke udelukkende bruges til salg, den er også virkelig god til internt brug i virksomheder, hvor de HR ansvarlige kunne drage gavn af at vide lidt mere om hvilke type mennesker der er egentligt er ansat. 

Ved at bruge minerva modellen til at identificere de ansatte har HR afdelingen også nemmere ved at finde en passende \’belønning\’ for det gode arbejde. Ligeledes kan minerva modellen også bruges til at forstå hvorfor medarbejdere noglegange handler som de gør – og det kan være med til at spare ansatte (og HR-folk) for irriterende og unødvendige samtaler. 

Også god i skoler

Hvis du går på et studie hvor du kan drage gavn af at sætte folk i kasser, så er minerva modellen en af de modeller du lige så godt kan skrive bag øret allerede nu, da du kan bruge den mange år frem. Ved allerede nu at blive ferm og erfaren med en målgruppemodel kan du garanteret spare dig selv og dine kommende grupper for mange irriterende stunder, hvor målgruppevalg og strategi skal defineres. 

Hvis du tydeligt kan vise at du har erfaring med at arbejde i målgrupper er det også noget din kommende chef eller arbejdsgiver virkelig vil sætte pris på fra start.